Sociale verantwoordelijkheid houdt in dat je verantwoording aflegt aan de samenleving voor haar acties en beslissingen. Dit simpele feit maakt het essentieel om op de een of andere manier de verhalen te communiceren die ertoe doen, zowel buiten als binnen.
Het schrijven van een rapport is niet altijd nodig. Wat vooral belangrijk is, is de boodschap en de keuze van het juiste kanaal om dit over te brengen op de relevante stakeholders.
Schrijven of publiceren is om vele redenen goed: het formaliseren van een beleid en de resultaten ervan, het opnieuw verbinden met de media en investeerders, het opbouwen van consumentenloyaliteit, het overtuigen van kiezers, het verleiden van toekomstige klanten ...
Een goede balans vinden, je woorden kiezen, praten over thema's die ertoe doen, zonder jezelf in de voet te schieten? Er bestaan risico's en deze vormen een belemmering voor echte transparantie over haar praktijken en beslissingen, op vrijwillige basis.
CAP is bedreven in rapportagestandaarden en is betrokken bij initiatieven zoals het GRI - Global Reporting Initiative - en het IIRC - Integrated Reporting, om zijn klanten te begeleiden bij hun rapportage-inspanningen. We nemen zelfs deel aan hun voortdurende verbetering via internationale ad hoc groepen.
Als u één ding moet onthouden: voordat u uw lijst met indicatoren definieert, moet u zorgen voor de materialiteit van uw communicatie. Het moet een sterke geschiktheid hebben voor de uitdagingen van uw activiteit en hun impact op uw belanghebbenden. Niets meer, niets minder. Mensen laten zich niet voor de gek houden.
Profiteer van hun kritisch denken !
Onze tools
We gebruiken rapportagetools zoals GRI, GSRD-CSRD en Taxonomy om u te helpen rapporteren over de impact van uw duurzaamheidsstrategie.